Thursday, December 31, 2009

Pembentangan

Alhamdulillah,
update mengenai pembentangan Simposium Sejarah dan Warisan pada hari Isnin, memandangkan tema utama adalah berkenaan dengan Tuan Tabal, saya cuba mengambil peluang untuk membentangkan kajian saya yang berkaitan dengan cucu beliau iaitu Nik Muhammad Salleh, semasa saya melihat jadual pembentangan ternyata saya sangat tidak seronok apabila melihat nama pengerusi sidang yang mengelolakan sidang tersebut ialah penyelia, dan merangkap bos saya, sangat malu sebenarnya, tetapi setelah pembentangan terjadi ternyata beliau sangat baik hati, tetiba je rasa dia sangat baik, sesi yang berdurasi 2 jam itu sangat padat apabila melibatkan lima pembentangan, saya hampir sahaja gembira apabila masa berbaki 30 minit sebelum pembentang kelima membuat pembentangan beliau, tetapi ternyata beliau sangat pandai membentang dalam hanya 10 minit, dan tibalah masa yang paling ditakuti, sesi soal jawab, bangunlah seorang pendengar dan beliau mengajukan satu soalan kepada setiap pembentang. Mujurlah saya mempunyai jawapan bagi soalan tersebut, berbanding dengan rakan saya yang membentang di sebelah bertanya kepada penyelia beliau yang juga seorang pembentang. Selesai saya menjawab pengerusi sidang menambah jawapan yang melebarkan senyuman saya, akhirnya beliau mengakui bahawa tokoh kajian saya ini seorang yang kontroversial, sesuatu yang telah lama saya hujahkan tetapi pada hari tersebut baru saya mendengar pengakuan daripada mulut beliau, tiba-tiba saya rasa beliau sangat baik, bisik saya pada seorang teman. Tetapi beliau mempunyai modal untuk menyindir saya selepas ini kerana di akhir pembentangan suara saya tidak kedengaran, kata nya ada orang Terengganu bercakap tapi tak keluar suara, sengih je lah apa lagi boleh kukatakan:)

Selamat Tahun Baru 2010:)

No comments:

Post a Comment